Analysemodel - Reklamer

Reklamer er skabt til at sælge. Når en virksomhed skaber reklamer, er det altid fordi de har et budskab. De fleste ønsker, at sælge noget. Nogle er gode imens andre er knap så gode.
1. Præsentation
  • Hvad reklameres der for?
  • Hvor reklameres der?
    • Tv, avis, et billboard?
    • I hvilken avis, i hvilken by eller på hvilken tvkanal?
  • Hvilket årstal?
2. Beskrivelse
  • Kort objektiv beskrivelse af hvad der er på reklamen.
3. Livsstil og målgruppe
  • Hvem er målgruppen?
    • Piger, drenge, voksne, børn?
  • Analyser livstilselementerne
    • Se på hvordan de personer, som reklamen henvender sig til, lever deres liv. Hvad er det i deres livsstil som gør, at de har brug for dette produkt?
4. Komposition
  • Blikfang
    • Hvad er det første du ligger mærke til og hvorfor?
  • Rum
    • For-, mellem- og baggrund
  • Perspektiv
    • Forsvindingspunkt, fugl-, frø- eller normalperspektiv.
  • Det gyldne snit 
    gyldne-snit_-_Silo
    Den gyldne opdeling
5. Farver
6. Symboler
  • Når du har en beskrivelse af reklamens motiv, vil du kunne lave en fortolkning af reklamens symboler og tegn.
    • Fx. Due, kors. osv.
7. Tekst
  • Afsenderargumention
    • Fokuserer på varens egenskaber. Afsenderen lovpriser varen.
  • Modtagerargumention
    • Fokuserer på forbrugerens behov.
    • Her oplyses ikke så meget om produktet.
    • Der fokuseres på modtagerens fordel ved at købe produktet.
8. Konklusion
  • Sammenfatning af reklamens virkemidler, der skal påvirke målgruppen til køb.
9. Begrundelse 
  • Ville du købe produktet og hvorfor/hvorfor ikke?
10. Perspektivering
  • Har I i undervisningen arbejdet med noget der ligner?


Har du en yndlingsreklame?

Både trykt og på skærm. - Fortæl om dem i kommentarerne nedenfor.

Share on Google Plus

About Filosofie

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 kommentarer:

Send en kommentar